• ژوبین شهیدی
  • ۱۷ فروردین, ۱۳۹۹
  • اخبار

کانادا برای برخی از فارغ التحصیلان پزشکی که از آزمون طبابت در کانادا سربلند بیرون آمده اند و یا طی دو سال اخیر از یکی از دانشکده های پزشکی کانادا فارغ التحصیل شده اند این امکان را فراهم کرده که درخواست جواز کار و طبابت ۳۰ روزه برای مبارزه با بیماری کووید ۱۹ یا کرونا در انتاریو ارائه کنند.

این جواز کار، که به گواهی کوتاه مدت نظارت شده یا Supervised Short Duration Certificate نیز موسوم است به برخی از پزشکان دوره دیده در خارج از کانادا و نیز فارغ التحصیلان پزشکی در داخل کانادا اجازه می دهد تا تحت نظارت بیمارستان های دولتی و مراکز روانپزشکی به طبابت بپردازند. کالج پزشکان و جراحان انتاریو ماه پیش و بدون اطلاع رسانی شروع به صدور این جوازها کرده است. تا کنون تعداد اندکی از پزشکان درخواست ارائه داده اند گرچه بسیاری از این جواز کار حتی خبر هم ندارند.

یکی از این پزشکان یک پناهنده سوری به نام Vanig Garabedian است که در سال ۲۰۱۵ وارد کانادا شد و قبلا از این جواز فعالیت خبر نداشته است و حالا در خط مقدم مبارزه با کرونا در کانادا قرار گرفته است تا ادای دینی به کانادا کرده باشد؛ او قبلا ۱۶ سال در سوریه به طبابت در رشته ی تخصصی پزشکی زنان و مامایی می پرداخته است. این مرد سوری گفته است “من با اینگونه بحران ها آشنا هستم. حالا فرصتی فراهم شده تا به کشوری (یعنی کانادا) که شانس دوباره ی بقا را به من و خانواده ام داد کمک کنم.” نخست وزیر انتاریو هم گفته است که وضعیت بحرانی انتاریو از لحاظ خدمات درمانی بی شباهت به ایتالیا نیست به همین خاطر از پزشکان دوره دیده خارجی برای پیوستن به خاط مقدم جبهه نبرد با کرونا دعوت شده است.

تا همین یکی دو هفته پیش تنها ۱۲ درخواست برای این جواز کار ارائه شده بود و از این میان ۱۰ پزشک تایید شدند. کالج پزشکان و جرحان انتاریو هنوز اعلام نکرده است که از این ۱۰ نفر چند نفر خارجی بوده اند. اولین گواهی کار هم در اواسط ماه مارس صادر شده اند. افرادی که این گواهی را دریافت کرده اند می توانند تا ۳۰ روز دیگر آن را تمدید کنند. گفتنی است این گواهی های کار در راستای قانون پزشکی انتاریو که از اواسط دهه ۹۰ میلادی به تصویب رسیده و لازم الاجراست صادر شده اند. هدف از تصویب این قانون صدور گواهی کار موقت به هنگام بروز بحران های پندمی نظیر کرونا و کمبود پزشکان داخلی در کاناداست.

شرایط پزشکان خارجی برای دریافت جواز کار موقت در انتاریو

  • فارغ التحصیلی از یکی از دانشکده های پزشکی کانادا، ایالات متحده یا یکی از دانشکده هایی که هنگام فارغ التحصیلی پزشک مورد نظر در دایرکتوری جهانی دانشکده های پزشکی ثبت شده بوده است؛
  • طبابت و اشتغال به پزشکی، فارغ التحصیلی از دانشکده پزشکی یا موفقیت در آزمون شورای پزشکی کانادا طی دو سال اخیر؛
  • اشتغال در بیمارستان ها یا مراکز روانپزشکی؛
  • یافتن پزشکی که آماده نظارت بر کار آنها باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *