• ژوبین شهیدی
  • ۱۱ خرداد, ۱۳۹۹
  • اخبار

برای اخذ پذیرش تحصیلی به چند توصیه نامه نیاز داریم؟ چه مطالبی در متن توصیه نامه یا همان Recommendation letter باید نوشته شود؟ ظاهر یک توصیه نامه باید به چه صورت باشد؟ نقش یک توصیه نامه استاد در اخذ پذیرش تحصیلی چیست؟ آیا می توان از یک توصیه نامه برای چند جای مختلف استفاده کرد؟

برخی دانشگاه ها جهت پذیرش دانشجو از یک یا چند نفر که شناخت مناسبی از متقاضی داشته باشند درخواست توصیه نامه می نمایند. توصیه نامه بخودی خود تضمینی جهت گرفتن پذیرش نیست و توصیه نامه هائی که به نظر می رسد فاقد صداقت لازم می باشد شانس متقاضی را جهت ورود به دانشگاه از بین خواهد برد. نکات لازم در خصوص مدارک و توصیه نامه ها در جلسات مشاوره خدمت متقاضیان عزیز ارایه می گردد.

یکی از عمده ترین سوالاتی که در فرآیند مهاجرت تحصیلی برای دانشجویان و متقاضیان پیش می آید در زمینه توصیه نامه یا همان  (Recommendation letter) است و نحوه نگارش توصیه نامه، شرایط شکلی توصیه نامه، محتوای توصیه نامه، و همینطور تعداد توصیه نامه مورد نیاز برای اخذ پذیرش تحصیلی، نمونه توصیه نامه انگلیسی و فارسی از موضوعاتی است که در این مطلب به آن پرداخته خواهد شد.

به طور کلی “توصیه نامه“، یک نامه اداری است که با یک ظاهر رسمی یک مقام بالا رتبه برای یک مقام عالی رتبه دیگر صارد کرده و در چند پاراگراف ضمن بیان نقاط ضعف و قوت،همکاری با یک شخص را توصیه می کند.

نکات مهم نگارش متن توصیه نامه

در نگارش متن توصیه نامه حرفه ای بهتر است از حشو و زوائد پرهیز شود و به طور خلاصه و مختصر مطالب مورد نیاز درج شود. به طور کلی مطالب مندرج در یک توصیه نامه استاد برای دانشجو یک شرح وضعیت کلی از یک دانشجو توسط یک استاد می باشد. به نحوی که بیانگر شناخت ایشان از دانشجو بوده و راه را برای اساتید دیگر نیز روشن می کند.

تعداد توصیه نامه مورد نیاز در فرآیند اپلای کردن برای یک دانشگاه حداقل دو مورد می باشد و بهتر است که دانشجویان از اساتید به نام و شناخته شده تری توصیه نامه بگیرند.

بعضی از دانشگاه ها و اساتید نسبت به صدور توصیه نامه شناخت و تسلط بیشتری دارند و یک توصیه نامه حرفه ای باید در سربرگ رسمی دانشگاه و با مهر و امضای استاد و دانشگاه ارائه شود و بهتر است در پاکت های مخصوص توصیه نامه و به صورت مهر و موم شده در اختیار دانشجویان قرار بگیرد. همچنین در نگارش یک توصیه نامه حتما بایستی از یک بیان رسمی و مناسب برای مکاتبات اداری استفاده شده و در انتها نیز نام و آدرس ایمیل استاد و ترجیحا دانشگاه ذکر شود.

دانشجویانی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و یا دکتری در یک دانشگاه معتبر بین المللی را دارند در روال پذیرش خود حتما باید توصیه نامه

داشته باشند و به طور کلی هدف از ارائه توصیه نامه نشان  دادن لیاقت و توانایی یک دانشجو برای ورود به مقطع مورد نظر است و نقش مهمی در اخذ پذیرش و بالاتر بردن شانس بورسیه تحصیلی برای یک دانشجو را دارد. متن توصیه نامه اساتید برای دکتری بهتر است که کامل و جامع باشد.

نکته مهم در نگارش متن توصیه نامه اساتید این است که باید سعی شود حتی المقدور از استفاده از متن های تمپلیت و کلیشه ای موجود در اینترنت پرهیز شود و خود استاد به صورت شخصی در مورد هر دانشجو توصیه نامه بنویسد.

متقاضیان عزیز در صورت داشتن هرگونه سوال در فرآیند مهاجرت تحصیلی و آماده سازی مدارک خود می توانند با مشاورین ویزاگلد تماس گرفته و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *