• ژوبین شهیدی
  • ۲۵ تیر, ۱۳۹۹
  • اخبار

وزیر مهاجرت کبک خانم Nadine Girault به تازگی گفته است که دانشجویان خارجی که سال جاری در کبک فارغ التحصیل می شوند از مزایای مقررات جدید مربوط به برنامه تجربه کبکی یا PEQ بهره مند خواهند شد. دانشجویانی که در کبک هستند و مدرک تحصیلی خود را دریافت خواهند کرد و واجد شرایط برنامه تجربه کبکی خواهند بود و یا مدرک خود را تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ اخذ خواهند کرد می توانند به موجب این مقررات و قبل از اعمال مقررات جدید درخواست ارائه کنند.

پیش از این دولت کبک در ۲۸ می مقررات سخت گیرانه ای را در رابطه با برنامه تجربه کبکی اعلام کرده بود؛ به موجب این مقررات شرط سابقه کار برای نیروی کار خارجی موقت یا TFW از ۱۲ ماه به ۳۶ ماه افزایش یافته است و نیروی کار خارجی موقت باید ۳۶ ماه سابقه کار داشته باشند تا واجد شرایط برنامه تجربه کبکی شوند. اما طول مدت سابقه کار برای نیروی کار خارجی موقت اکنون ۲۴ ماه تعیین شده است. در ماه می کبک اعلام کرد که دانشجویان خارجی نیز بسته به رشته تحصیلی شان ۲۴ ماه سابقه کار باید داشته باشند حال آنکه قبلا این مدت زمان ۱۲ ماه بوده است.

اما وزیر مهاجرت کبک به تازگی اعلام کرده است که این شرایط سخت و الزامات مربوط به سابقه کار برای دانشجویان خارجی قدی کاسته شده است.بدین ترتیب سابقه کار کسب شده طی دوره کارموزی اجباری حین تحصیل (به عنوان بخشی از درس) نیز به عنوان حداکثر ۳ ماه کار تمام وقت لحاظ خواهد شد. تغییرات اعلام شده از روز ۲۲ جولای یعنی چند روز دیگر لازم الاجرا خواهد بود. تا وقتی که مقررات جدید اعلام و اجرا شود مقررات کنونی لازم الاتباع و لازم الاجرا خواهند بود و تمام درخواست هایی که قبل از اجرایی شدن مقررات جدید ارائه شده اند مطابق با مقررات کنونی رسیدگی خواهد شد.

شرایط برنامه تجربه کبکی

گفتنی است برنامه تجربه کبکی بخشی از برنامه های مهاجرت کاری/اقتصادی کبک است؛ دیگر برنامه مهاجرت کاری کبک Regular Skilled Worker Program (PRTQ) است. برنامه تجربه کبکی در سال ۲۰۱۰ راه اندازی شد و سریعا به مسیر مهاجرتی بسیار محبوب بدل شد چرا که فرایند اخذ اقامت دائم نیروی کار خارجی موقت و دانشجویان خارجی ساکن کبک را تسریع می سازد.

دانشجویان خارجی کبک

دانشجویان خارجی که در کبک تحصیل می کنند و مدرک تحصیلی خود را از یکی از دانشگاه های کبک دریافت می نمایند و مایل به اخذ اقامت دائم از طریق برنامه تجربه کبکی هستند می بایس تبه مدت ۱۲ ماه در یکی از شغل هایی که در کد مهارتی آنها در دسته بندی ملی مشاغل ۰ ، A یا B است سابقه کار داشته باشند. آنها همچنین باید هنگام ارائه درخواست در شغل مورد نظر شاغل باشند. اما دانشجویانی که در رشته های فنی/حرفه ای مدرک تحصیلی خود را دریافت می کنند باید در یکی از شغل هایی که کد مهارتی آنها در دسته بندی ملی مشاغل ۰ ، A یا B یا C است ۱۸ ماه سابقه کار داشته باشند. دانشجویانی که در مشاغل دارای سطح مهارتی Cشاغل هستند تنها در صورتی واجد شرایط برنامه تجربه کبکی خواهند بود که سابقه کارشان مرتبط با رشته ای که در کبک تحصیل کرده اند باشد. سابقه کاری که دانشجویان خارجی طی کارآموزی اجباری به عنوان بخشی از درس خود کسب کرده اند نیز تا حداکثر سه ماه سابقه کار محسوب خواهد شد.

نیروی کار خارجی موقت

کارگران موسوم به TWF یا نیروی کار خارجی موقت نیز می بایست ۲۴ ماه در مشاغل دارای سطح مهارتی ۰، A، B و C سابقه کار داشته باشند. آنها همچنین باید در هنگام ارائه درخواست در شغل مزبور شاغل باشند.

شرط زبان فرانسه برای همسران

برای اینکه اطمینان حاصل شود تمام متقاضیانی که از طریق برنامه تجربه کبکی انتخاب شده اند دانش حداقلی زبان فرانسه دارند و نیز به منظور ارتقای خوگیری و افزایش فرصت های آمیخته شدن با جامعه کبک، استان کبک همسران متقاضیان اصلی برنامه تجربه کبکی را ملزم به اثبات مهارت مکالمه زبان فرانسه در سطح CELB 4 کرده است. اما این شرط از تاریخ ۲۲ جولای ۲۰۲۱ یعنی تقریبا یک سال بعد اجرایی خواهد شد.

علاوه بر این، ارائه گواهی اتمام موفقیت آمیز دوره های زبان فرانسه در حد سطح متوسط که توسط موسسات آموزشی داخل کبک صادر شده دیگر برای اثبات دانش و سواد زبان فرانسه پذیرفته نمی شود. اما مدرک زبان فرانسه در سطح متوسط افرادی که در این دوره ها و آزمون ها شرکت کرده اند و یا قبل از اعلام و اجرای مقررات جدید دست به این کار زده اند همچنان معتبر خواهد بود.

معرفی پایلوت های مهاجرتی جدید کبک

خانم Nadine Girault همچنین خبر از پایلوت مهاجرتی جدیدی در بخش صنایع غذایی و کشاورزی داده است. وی البته جزییات این پایلوت را اعلام نکرده است. گفتنی است استان کبک پیش از این در ماه می خبر از آغاز به کار دو پایلوت دیگر داده بود. یکی از این پایلوت ها برای بر طرف کردن تقاضای بالا برای دستیاران پرستاران در سراسر استان کبک طراحی شده است. هدف کبک این است که سالانه ۵۵۰ کمک پرستار از طریق این پایلوت وارد کبک شود.

پایلوت دیگر بر بخش های کشاورزی و فناوری اطلاعات متمرکز خواهد بود؛ این دو بخش در کبک در حال شکوفایی هستند. پایلوت دیگری نیز برای انتخاب سالانه ۵۵۰ نیروی کار بسیار ماهر در این بخش ها طراحی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *