• ژوبین شهیدی
  • ۱۸ شهریور, ۱۳۹۹
  • اخبار

در ماه آگوست اشتغال کانادایی ها ۱٫۴ درصد افزایش داشته و به ۵٫۷ درصد سطح پیشاکرونایی رسیده است. ضمنا، اشتغال مهاجران قدیمی ۱٫۶ درصد و مهاجران تازه وارد ۲٫۲ درصد افزایش داشته است و این افزایش عمدتا ناشی از کاهش جمعیت مهاجران تازه وارد است چرا که در ماه های اخیر به خاطر محدودیت های کرونایی تعداد کمتری از تازه واردان به کانادا راه یافته اند. جالب اینکه اکثر شغل های ایجاد شده تمام وقت و در بخش خدمات بوده اند.

رشد بخش خدمات عمدتا در خدمات آموزشی، اسکان، غذا و “سایر خدمات”  نظیر آرایش و پیرایش بوده است. کاهش منابع طبیعی موجب شده که بخش تولید کالاها با افت مواجه شود. با اینکه این خبر برای تمام کانادایی ها خبر خوبی است اما در نمای اشتغال کانادا ناهمخوانی هایی وجود دارد. نرخ مشارکت مردان در بازار کار در حال حاضر به ۰٫۲ درصد نرخ دوره پیشاکرونا رسیده است در حالیکه نرخ مشارکت زنان در بازار کار کانادا اکنون ۱٫۳ درصد سطوح پیشاکرونایی است که حکایت از این دارد که تعداد بیشتری از زنان اکنون در فعالیت های غیر مرتبط با شغل و اشتغال نظیر مراقبت از کودکان می پردازند.

نرخ بیکاری برای اقلیت ها همچنان بالاتر از نرخ بیکاری افرادی است که در گروه های اقلیت قرار ندارند. نرخ ملی بیکاری کانادا هم اکنون ۱۱٫۱ درصد است در حالیکه نرخ بیکاری گروه های اقلیت نژادی به شرح زیر است:

  • عرب ها: ۱۷٫۹ درصد
  • سیاه پوستان: ۱۷٫۶ درصد
  • مردمان جنوب شرق آسیا: ۱۶٫۶ درصد

نرخ اشتغال کارگران کم درآمد و جوانان تنها ۸۶ درصد نرخ ماه فوریه است در حالیکه نرخ اشتغال سایر افراد به سطوح پیشا کرونایی رسیده است (۹۹٫۱ درصد ماه فوریه). این امر عمدتا ناشی از تمرکز کارگران شاغل در بخش های تولیدی-خدماتی است که دستمزد پایین می دهند و بیشترین آسیب را از کرونا دیده اند. از این رو نمی توان گفت حال و روز بازار کار کانادا خیلی خوب است چرا که همچنان جای بهبود وجود دارد. کانادا باید بیش از ۱٫۱ میلیون شغل را که از شروع همه گیری کرونا از دست رفته است را باز یابد. اما این نظرسنجی و گزارش جدید نشان می دهد که ترمیم اقتصاد کانادا در مسیر درست قرار دارد. حدود ۱٫۹ میلیون شغل در ماه های اخیر باز گشته اند. علاوه بر این ۲۴۶۰۰۰ شغل جدید در ماه آگوست، ۴۱۹۰۰۰ شغل دیگر هم در ماه جولای و ۱٫۲ میلیون شغل جدید هم در ماه های مه و ژوئن باز گشته اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *