• ژوبین شهیدی
  • ۲۹ شهریور, ۱۳۹۹
  • اخبار

دولت کانادا اعلام کرده است که مرز جنوبی خود را در راستای جلوگیری از نفوذ و گسترش ویروس کرونا حداقل تا ۲۱ اکتوبر ۲۰۲۰ بسته نگه خواهد داشت. وزیر سلامت عمومی آقای  Bill Blair در توییتی گفته است که مرز مشترک آمریکا-کانادا همچنان به روی افرادی که به کانادا و آمریکا سفرهای غیرضروری دارند بسته می ماند. این بدین معناست که شهروندان ایالات متحده تنها می توانند به دلیل ضروری و حیاتی وارد کانادا شوند. سفر ضروری شامل ارسال محموله ها از طریق راه آهن و کامیون ها و نیز تردد افراد برای انجام کار ضروری می شود.

علاوه بر این شهروندان و دارندگان اقامت دائم کانادا که در ایالت متحده هستند همراه با بستگان نزدیک و درجه یک خود می توانند از این مرز عبور کنند. بستگان نزدیک و درجه یک عبارت اند از همسر، فرزند، والدین تنی یا ناتنی. سفر غیرضروری به کانادا به مقاصد توریستی، خرید و تفریح همچنان مننوع است. بدین ترتیب این ششمین بار است که مرز مشترک بین آمریکا و کانادا بسته می ماند. گفتنی است تا تاریخ ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۰ در ایالات متحده بیش از ۶٫۵ میلیون مورد ابتلا به کرونا گزارش و ثبت شده است که بیش از هر کشور دیگری است. این آمار را مراکز کنترل و جلوگیری از بیماری (CDC) اعلام کرده اند. این در حالیست که در کانادا تنها ۱۳۹,۷۴۷ ثبت و گزارش شده است.

حتی اگر عامل جمعیت را هم در نظر بگیریم تعداد موارد ابتلا به کرونا در آمریکا مقدار قابل توجهی بیشتر از کاناداست. آزمایشگاه های سراسر کانادا تا کنون بیش از ۶ میلیون تست انجام داده اند و نرخ تست های مثبت ۲٫۱ درصد بوده است. این را خانم ترسا تام سرپرست وزارت سلامت عمومی می گوید. این بدین معناست که بیش از ۱۵ درصد جمعیت کانادا تست کرونا داده اند. دکتر تام بیانیه ای نیز منتشر کرد و از کانادایی ملتماسه درخواست کرد که از رهنمودهای مقامت مسئول سلامت عمومی کانادامنجمله رعایت فاصله گذاری اجتماعی و اجتناب از حضور در مکان های شلوع تبعیت کنند.

علاوه بر این در سراسر کانادا تعداد ابتلا به کرونا رو به افزایش بوده است و به روزی ۹۰۰ نفر هم رسیده است و همین نگرانی هایی را در مورد موج دوم کرونا در کانادا و احتمال قرنطینه مجدد را ایجاد کرده است. ایالات متحده نیز به خاطر کرونا در حال اتخاذ سیاست های مهاجرتی ویژه ای است. پرزیدنت ترامپ با امضای فرمان اجرایی ورود دارندگان گرین کارت جدید و نیز کارگران موقت خارجی منجمله دارندگان ویزای H1-B به ایالات متحده را ممنوع اعلام کرده است. آقای ترامپ گفته است که این اقدام در راستای حفاظت از کارگران آمریکایی که شغل خود را در کرونا از دست داده اند و نیز کمک به شهروندان آمریکاست.

از سوی دیگر کانادا همچنان از مهاجران استقبال می کند و خود را به استقبال از مهاجران و کارگران موقت خارجی متعهد کرده است. به همین دلیل بسیاری از افراد که قبلا مایل به مهاجرت به ایالات متحده بودند چشم امید خود را به کانادا دوخته اند. علاوه بر این بسیاری از کارگران خارجی موقت ساکن ایالات متحده به خاطر عدم قطعیتی و بلاتکلیفی وضعیت مهاجرتی شان قصد مهاجرت به کانادا دارند. مهاجرت به کانادا از ایالات متحده روند تصاعدی به خود گرفته است.

کانادا پذیرش های اکسپرس انتری خود را همچنان برگزار می کند. مثلا در روز چهارشنبه ای که پشت سر گذاشتیم طی بزرگترین پذیرش بزرگ تاریخ اکسپرس انتری ۴۲۰۰ دعوتنامه برای متقاضیان اکسپرس انتری صادر کرد. بسیاری از استان های کانادا نیز پذیرش برگزار می کنند. هفته ای که گذشت بریتیش کلمبیا، منیتوبا و ساسکاچوان از متقاضیان دعوت کردند تا تقاضای خود را برای اقامت دائم کانادا ارائه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *