در سیستم اکسپرس اینتری کانادا ، متقاضی بر اساس مهارت و توانایی در جهت کمک به اقتصاد کانادا سنجیده می‌شود. سیستم اکسپرس اینتری در واقع به خودی خود یک روش نیست، بلکه سیستمی است که در آن متقاضیان بر اساس روش های مهاجرتی زیر ارزیابی می شوند. در مهاجرت به کانادا از طریق کار ، داوطلبان بر اساس ۳ برنامه ی مهاجرتی اقتصادی زیر بر اساس سیستم امتیاز بندی اکسپرس اینتری در هر زمینه سنجیده می شود که شامل موارد زیر می باشد.
۱-برنامه مهاجرت به کانادا از طریق تخصص فدرال Federal Skilled Worker Program : این روش مهاجرت به کانادا از طریق کار، مخصوص افراد متخصص است که سابقه کار در خارج از کانادا را دارا هستند.
۲-برنامه نیروهای متخصص در زمینه تجارت Federal Skilled Trades Program : امتیاز این بخش، تنها با دارا بودن گواهی تایید از یکی از استان های کانادا، به متقاضی اقامت در کانادا در نظر گرفته می شود.
۳-نیروی متخصص با تجربه کاری در کانادا  Canadian Experience Class :  این روش مهاجرت به کانادا از طریق کار، مخصوص افراد دارای تجربه کاری در کانادا می باشد.
در روش مهاجرت به کانادا از طریق کار در سیستم اکسپرس اینتری کانادا ،  امتیاز هر فرد یا خانواده بر اساس ماکزیمم ۱۲۰۰ سنجیده می شود. هر یک از بخش های سابقه کار، تحصیلات، زبان و جاب آفر، وزن مخصوص به خود را در این سیستم دارا هستند. امتیازات در سیستم اکسپرس اینتری برای مهاجرت به کانادا از طریق کار و اخذ اقامت کانادا به دو بخش core و additional تقسیم می شود.
بخش امتیاز اصلی یا core در سیستم اکسپرس اینتری کانادا:
این بخش دارای حداکثر ۶۰۰ امتیاز می باشد. امتیازات این بخش شامل موارد زیر می شود. متقاضیان مهاجرت به کانادا که در ایران ساکن هستند، معمولا از این بخش امتیاز کسب می نمایند.
۱-امتیازات مربوط به مهارت و سابقه کار
۲-امتیازات مربوط به شریک قانونی یا همسر شامل امتیازات دانش زبان، میزان تحصیلات و سابقه کار همسر می شود.
۳-امتیازات مربوط به قابلیت انطباق پذیری مهارتی، شامل تحصیلات و سابقه کار
بخش امتیاز اضافه یا additional در سیستم مهاجرت به کانادا از طریق کار:
حداکثر امتیاز این بخش ۶۰۰ امتیاز است. این امتیازات بر اساس امتیاز فارغ التحصیلی در کانادا ( مدرک کانادایی،  مدرک کالج یا سرتیفیکیت)، جاب آفر،  مهارت زبان فرانسه، برادر یا خواهر مقیم کانادا ارزیابی میشود.
۱-مدرک دانشگاهی کانادایی، دیپلم کانادایی یا گواهینامه کانادایی
۲-پیشنهاد شغلی از شرکت کانادایی
۳-داشتن شرایط انتخاب استانی – nomination from a province or territory
۴-برادر یا خواهر دارای شهروندی یا اقامت کانادا که در کانادا زندگی می کند.
۵-دانش سطح بالای زبان فرانسه
امتیاز نهایی شامل مجموعه امتیازات فرد متفاضی از ۶۰۰ امتیاز بخش Core و ۶۰۰ امتیاز بخش additional می باشد. حداقل امتیاز برای مهاجرت به کانادا از طریق کار و اخذ اقامت کانادا، متناسب با نیاز کشور کانادا متفاوت است. این امتیازات ممکن است بصورت هفتگی تغییر نماید. در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، حداقل امتیاز برای صدور دعوتنامه جهت اقامت در کانادا بین ۴۱۳ تا ۴۶۸ متغیر بوده است.
امتیازات مربوط به مدرک تحصیلی:
حداکثر امتیاز مربوط به مدرک تحصیلی در این روش، ۲۵ امتیاز می باشد که بر اساس مدرک تحصیلی به صورت زیر خواهد بود.
امتیاز مربوط به مدرک تحصیلی در روش نیروی متخصص فدرال
سطح تحصیلات
امتیاز کسب شده
دبیرستان یا دیپلم
۵ امتیاز
مدرک فنی حرفه ای یک ساله بعد از دیپلم
۱۵ امتیاز
مدرک کاردانی یا تحصیلات دو ساله بعد از دیپلم
۱۹ امتیاز
کارشناسی (معادل تحصیلات سه ساله یا بیشتر بعد از دیپلم)
۲۱ امتیاز
دو مدرک کارشناسی
۲۲ امتیاز
مدرک کارشناسی ارشد
۲۳ امتیاز
مدرک دکتری تخصصی
۲۵ امتیاز